Îngrijirea la domiciliu 24/24 – legalitate și beneficii (I)

     În domeniul îngrijirii vârstnicilor 24/24 (24 de ore din 24) există actualmente aproape 400 de agenţii de intermediere şi un număr situat între 30000-40000 de îngrijitori. Fiind o concurenţă acerbă, sunt multe agenţii care oferă servicii ieftine, însă salarii mici pentru îngrijitori. Mulţi au oferte atrăgătoare, dar sistemul lor deficitar, dezorganizat şi netransaparent îi aduce de cele mai multe ori pe îngrijitori în situaţii neplăcute întorcându-se la familiile din ţara lor cu o brumă de bani, dezamăgiţi şi demotivaţi să îşi mai „încerce norocul” cu alte agenţii.

Mulţi dintre îngrijitori, deşi cu experienţă notabilă pe Austria, încă nu ştiu să-şi selecteze intermediarul şi să aibă aşteptări proporţionale cu nivelul lor de pregătire şi competenţă.

Până la urmă cadrul legal este acelaşi pentru toţi, însă este aplicat diferit de fiecare, după bunul plac şi cum se crede de cuviinţă. În acest domeniu nu există o reţetă a succesului, însă există o grilă de valori ce poate fi luată drept etalon: legalitatea, transparenţa, calitatea.

Pflegedienst ISL se caracterizează în 3 cuvinte prin: Individualität, Selbstbestimmung, Lebensqualität– individualitate, autodeterminare şi calitatea vieţii.

După ce vi i-am introdus în prim plan pe cei de la ISL o să doresc să continui cu expunerea lor care a făcut, de fapt, subiectul conferinţei: cadrul legal al activităţii de îngrijire la domiciliu 24/24.

Poate sunt informaţii pe care le cunoaşteţi deja sau le citiţi pentru prima dată, însă sper să vă captez totuşi interesul.

Conform cadrului legal actual sunt 2 paşi de parcurs pentru ca o îngrijitoare să presteze servicii de îngrijire la domiciliu în Austria şi să apară înregistrată la autorităţile competente:

1. GEWERBE anmelden bei der WKO– înregistrarea la Camera de Comerţ cu următoarele documente:

– Reisedokument- cartea de identitate/paşaportul

– Geburtsurkunde- certificatul de naştere

– Heiratsurkunde- certificatul de căsătorie (doar în cazul schimbării numelui)

-Polizeilisches Führungszeugnis, nicht älter als drei Monate- cazierul judiciar, nu mai vechi de 3 luni

(Nur dieses Dokument muss auch ins Deutsch übersetz sein- doar acest document trebuie tradus în germană)

2. ANMELDUNG bei der zuständingen Behörde– înregistrarea la autorităţile competente. În acest caz se completează un formular- MELDEZETTEL şi se anexează o copie după actul de identitate sau după paşaport (funcţie de caz).

Cuantumul contribuţiilor lunare către stat este de 157,29 € pentru o persoană ce nu lucrează de mai mult de 3 ani în Austria, pentru că după 3 ani se schimbă grila de cotizare, iar cuantumul contribuţiilor ajunge până la aproximativ 278 €. Haideţi să vedem cum se distribuie această sumă şi ce implică această cotizare.

Tipul de contribuţie

Suma lunară

Suma trimestrială

Asigurarea de pensie (Pensionversicherung- PV) 99,49 € 298,47 €
Asigurarea medicală (Krankenversicherung- KV) 41,09 € 123,27 €
Contribuţie şomaj+ alocaţie copii(Selbständingenvorsorge- StV) 8,23 € 24,69 €
Asigurare în caz de accident (Unfallversicherung- UV) 8,48 € 25,44 €
Total sumă contribuită 157,29 € 471,87 €

Așadar:

70% din cei 157,29 €, adică 107,72 € se contribuie pentru pensie, șomaj și alocație copii (PV+StV).

30% din cei 157,29 €, adică 49,57 € se contribuie pentru asigurarea medicală și cea din accident (KV+UV).

În cazul unui accident sau unei boli ocupaţionale se încearcă ajutorarea din punct de vedere medical, profesional sau social. Pentru lucrătorii independenţi se execută asigurarea de accidente de către Casa Generală de Asigurare de Accidente. Prestaţiile sunt după cum urmează: prevenirea accidentelor de muncă și a bolilor ocupaționale, asistența în medicina muncii, serviciul de prim ajutor în caz de accident de muncă, reabilitarea și despăgubirea.

Așadar, faptul că se plătesc taxe către statul austriac nu este un simplu fapt, ci există niște beneficii de care puteți uza și care, după cum puteți observa, nu seamănă nici pe departe cu cele oferite de sistemul românesc. 

Ceea ce e foarte important și trebuie să rețineți este că plata contribuțiilor trebuie să se facă constant fără întreruperi ca să puteți uza de toate beneficiile ce derivă din munca dumneavoastră legală. Dacă se întrerupe activitatea și intervine acel Ruhemeldung se sistează stagiul de cotizare şi automat beneficiile unei persoane cu întrerupere nu vor fi similare cu cele ale unei persoane care a cotizat pe toată durata unui an calendaristic.

E bine să ştiţi că odată obţinut GEWERBESCHEIN-ul activitatea oricărui îngrijitor intră sub incidenţa legii şi orice venit obţinut este înregistrat la Finanzamt- Administraţia Financiară şi se supune impozitării.

Important este ca valoarea profitului anual să nu depăşească suma de 11 000 pentru că în astfel de cazuri cota de impozitare se situează între 0-50%. În contextul în care profitul anual este mai mare de 11 000 (profitul reprezintă diferenţa dintre venituri şi cheltuieli) cuantumul asigurării creşte (adică nu veţi mai fi obligat la plata a 157,29 €, ci această sumă va creşte proporţional cu suma profitului obţinut în decursul unui an).

Totodată trebuie să ştiţi că dacă valoarea profitului depăşeşte suma de 11 000 € aveţi obligativitatea declaraţiei de impozit. Fiecare îngrijitor de persoane trebuie să ţină evidenţa încasărilor şi plăţilor sale şi după fiecare perioadă de evaluare, să ţină un registru al încasărilor/plăţilor (chiar şi în cazul unui profit anual mai mic de 11 000 €). La încasările afacerii se numără şi beneficiile sub altă formă decât în bani (de ex.: cazare+masă). Această evidenţă a încasărilor/plăţilor trebuie prezentată autorităţilor financiare competente în cazul unui control.

Toate încasările şi plăţile trebuie documentate prin facturi, chitanţe, bonuri sau extrase de cont. Atenţie deci la tranpostul efectuat cu microbuze neînregistrate legal şi căutați să circulați în siguranță cu firme ce dețin licență de transport și care vă pot elibera o dovadă a plăţii costurilor de transport!!!!

Ca să vă fie mai simplu de înţeles haideţi să luăm un exemplu:

O îngrijitoare debutantă (adică în primii săi 3 ani de activitate) are un venit lunar de 1 650 €. Din această salarizare ea trebuie să-şi suporte cheltuielile cu transportul şi contribuţiile către stat. Lucrează cu schimb la 30 de zile. Aşadar, pe parcursul unui an va lucra 6 luni efectiv, iar suma veniturilor sale va fi de:

1 650 € x 6 luni=9 900 €

Cheltuielile sale lunare vor fi :

  • Transportul dus/întors- 180 € x 6 luni = 1 080 €/an
  • SVA (Asigurarea Socială- contribuţiile către stat)- 157, 29 € x 12 luni (dacă se doreşte continuitate) = 1 887,48 €/an

Alte cheltuieli:

  • Înregistrarea activităţii lucrative a îngrijitoarei: 70 € şi se percepe o singură dată și se plătește la WKO.
  • Contribuţia anuală la WKO (Wirtschaftskammer- Camera de Comerţ): 40 €/an este în Viena, însă aceasta diferă de la o regiune la alta. !!!Prin această contribuție îngrijitoarea devină membru al Camerei de Comerț și poate beneficia de diferite servicii de genul: asistență economică și juridică, suport și consiliere în probleme privitoare la legilslația muncii și reglementarea legală a impozitelor

Cazarea şi masa sunt gratuite, ceea ce înseamnă că un anumit cuantum se calculează lunar ca venit în plus. Adică pe lângă cei 1 650 € câştigaţi de îngrijitoare se consideră că ea beneficiază şi de masă şi cazare gratuită care se încadrează la categoria veniturilor obținute şi se adună la veniturile anuale. Cunatumul exact al sumei lunare nu-l cunosc, dar îl putem afla şi pot reveni cu un articol viitor despre acest aspect.

De aici tragem următoarele concluzii:

  • Îngrijitoarea din exemplul nostru câştigă anual mai mult de 9 900 € (dacă valoarea indemnizaţiei de hrană şi cazare ar fi de 10 €/zi, cea lunară ar fi de 300 €, iar cea anuală de 1 800 €. În consecinţă, veniturile sale ar fi de 9 900 € + 1 800 € = 11 700 €)
  • Cheltuielile sale sunt: 1 080 € + 1 887,48 € + 40 € + 70 €= 3 077,48 €
  • Profitul va fi: 11 700 € – 3 077,48 € = 8 622,48 €, aşadar mai mic de 11 000 €.

Asadar, îngrijitoarea noastră nu este obligată să depună la Administarţia Financiară declaraţia de venit, însă trebuie să-şi ţină evidenţa anuală a încasărilor şi plăţilor.

Cadrul legal ce reglementează activitatea unei îngrijitoare posesoare de Gewerbeschein este un subiect extrem de stufos şi voi încerca să revin şi în articole viitoare cu informaţii despre asigurarea medicală şi despre cum puteţi beneficia de asigurare chiar şi pe teritoriul ţării noastre. Există o procedură în acest sens şi formularul E 106 de completat. În cazul unei îmbolnăviri toţi asiguraţii şi membrii familiei acestora beneficiază de o gamă largă de servicii.

Însă, despre asta şi despre calculul pensiei vom vorbi în alte articole.

Până atunci vă doresc mult succes în activitatea dumneavoastră, mult succes în obţinerea unui loc de muncă şi vă îndemn să fiţi precauţi şi extrem de vigilenţi la cei din jur. Nu toţi cei care vor să vă întindă o mână de ajutor sunt bine intenţionaţi. 

Cu mult drag,

Karla Racliu  

http://www.developeyourself.ro/

Autor: Centrul Cultural Graz

Eggenberger Gürtel 76, 8020 Graz Austria romaniidingraz@yahoo.com

33 de gânduri despre „Îngrijirea la domiciliu 24/24 – legalitate și beneficii (I)”

  1. multumim pt informatii.sunt foarte utile.as vrea sa ma lamuriti cu formularul E106.eu l-am depus la CAS timis acu’ 2 luni si trebuia sa primesc raspuns de la ei in 30 de zile.dar inca nu am primit nimic.si mai vreau sa intreb de ce trebuie sa depunem acest formular cand putem folosi E-CARD pe teritoriul europei?de ce in romania nu putem folosi direct cardul in caz de probleme medicale si prin acest card se vede clar ca suntem asigurati in UE?

    Apreciază

    1. E-cardul e valabil pe teritoriu Austriei.
      In prezent se lucreaza cu vreo 9 formulare europene ( in trecut erau mult mai multe). De obicei, fiecare document se referă la o singură persoană şi cuprinde numele persoanei respective şi alte elemente de identificare. Va enumeram mai jos formularele in uz si emitentul fiecaruia dintre ele pentru a sti cui trebuie sa va adresati:

      – formularul A1 (fost: E 101, E 103) este documentul care confirmă faptul că sunteti inscrisi in sistemul romanesc national de asigurari si ca vă achitaţi contribuţiile sociale în Romania. Se foloseste de catre lucratorii detasati de firmele romanesti care muncesc in Germania, dar si de persoanele individuale in cazul in care lucreaza in acelasi timp in Romania si Germania ( sau alta tara U.E). Se elibereaza de catre Casa Nationala de Pensii si Asigurari Sociale (C.N.P.A.S. );

      – formularul S1 (fost: E 106, E 109, E 120 şi E 121) este un certificat care vă atestă dreptul la asistenţă medicală în Germania ( sau alta tara U.E), desi sunteti asigurat in Romania. De acest formular pot beneficia pensionarii si membrii de familie aflaţi în întreţinerea acestora. Se elibereaza de catre Casa judeteana de asigurări de sănătate din Romania si se depune la o casa de asigurări de sănătate din Germania;

      -formularul S2 ( fost E-112) vă permite accesul la servicii medicale planificate în Germania( sau alte ţări din U.E.) Pentru a-l obtine. trebuie să mergeti la casa de sanatate din Romania şi atunci cind ajungeti in Germania să-l înaintaţi instituţiei competente la care va veti trata. Veţi beneficia de aceleaşi condiţii de îngrijire şi plată ca şi cetăţenii germani, dar este posibil ca atunci cind incepe tratamentul sa vi se ceara sa platiti un anumit procent din costuri. Exista si posibilitatea ca o parte din costurile platite de Dvs. sa fie rambursate de asiguratorul de baza in anumite conditii. Dar oricit de bine v-am explica noi aceasta procedura este mai bine sa discutati direct cu functionarii caselor de sanatate din Romania.

      – formularul S3 ( nou) este uncertificat care vă atestă dreptul la asistenţă medicală în fosta ţară în care aţi lucrat. Util pentru lucrătorii transfrontalieri care nu mai sunt afiliaţi la sistemul de asigurări de sănătate din fosta ţară în care au lucrat. Cetatenii romani nefiind lucratori transfrontalieri pentru Germania, nu are rost sa prezentam acest formular; s-ar potrivi cetatenilor romani care au muncit in Ungaria, dar materialul nostru nu si-a propus sa trateze relatia Romania -Ungaria;

      – formularul U 1( fost E-301) este un atestat privind perioadele de cotizare care trebuie luate în calcul pentru acordarea indemnizaţiei de şomaj.Puteţi obţine acest formular de la agenţia naţională de ocupare a forţei de muncă din Romania ( sau ultima ţară în care aţi lucrat, Italia, Spania) şi va trebui să îl înaintaţi instituţiei competente din ţara în care doriţi să depuneţi cererea de şomaj, respectiv Germania;

      – formularul U 2( fost E-303) este o autorizaţie care vă permite să primiţi în continuare indemnizaţia de şomaj în timp ce vă căutaţi un loc de muncă în Germania sau altă ţară. Îl puteţi obţine de la agenţia naţională de ocupare a forţei de muncă din ţara în care aţi intrat în şomaj ( Romania, Italia, Spania) şi va trebui să îl înaintaţi instituţiei competente din ţara în care doriţi să căutaţi un loc de muncă, in cazul nostrum Germania;

      – formularul U 3 este documentul care enumeră circumstanţele care ar putea afecta dreptul la prestaţii de şomaj. Acesta îi permite oficiului de ocupare a forţei de muncă din ţara care vă plăteşte indemnizaţia să afle ce schimbări ale situaţiei dumneavoastră pot necesita revizuirea plăţilor respective. U3 este un formular de avertizare, deoarece este posibil ca indemnizaţia dumneavoastră să fie micşorată sau chiar suprimată ca urmare a schimbului de informaţii dintre cele două instituţii. Dacă primiţi un formular E3, s-ar putea să fie nevoie să contactaţi instituţia de origine pentru a verifica dacă situaţia dumneavoastră a fost afectată;

      – formularul DA 1 vă dă dreptul la servicii medicale în condiţii speciale, aplicabile doar accidentelor la locul de muncă şi bolilor ocupaţionale Corespunde vechiului formular E123.

      – formularul P1 este un rezumat care reuneste deciziile de pensionare emise de diferite instituţii din ţările U.E. în care aţi solicitat pensii pentru limită de vârstă, pensii de urmaş sau pensii de invaliditate. De fapt, el vă oferă informaţii despre modul în care instituţiile din tarile in care ati lucrat au gestionat diferitele perioade de asigurare şi vă permite să vedeţi, de exemplu, unde există perioade neacoperite sau suprapuneri ale mai multor perioade de asigurare.

      2. OBTINEREA formularelor europene

      Dupa cum ati vazut problema dormularelor europene este destul de complicata. Explicarea lor individuala cere enorm de mult spatiu si nici nu stim daca va avea eficienta necesara. In consecinta va recomandam ca dupa ce ati citit informarea de mai sus si v-ati orientatat asupra notiunilor de baza sa va deplasati la institutia care elibereaza formularul si sa explicati situatia Dvs. concreta precum si intentiile de plecare la functionarul pe care il veti intilni acolo. Apoi , pentru obtinerea formularului adecvat veti proceda conform indicatiilor primite de la angajatul respectiv.

      3.PREDAREA formularelor europene

      Cele mai multe din aceste formulare europene sunt documente portabile adica le puteti duce cu Dvs. la plecarea din tara in Ziua Z si vor fi predate in Germania la institutia din domeniu ( vom trata acest subiect in capitolele destinate sederii in Germania). Daca totuşi, nu aţi făcut acest lucru pina in momentul in care cititi aceste rinduri, instituţia din Germania la care va adresati le poate solicita din Romania.

      Asadar, cu 30-60 de zile inainte de ziua Z ar trebui sa va duceti la institutia la care ati fost asigurat si sa le cereti inainte de plecarea in strainatate.

      Daca nu ati primit raspuns e bine sa mergeti sa intrebati sau sa sunati de ce intarzie raspunsul.

      Apreciază

  2. 1.am depus formular E 106 la Casa de Asigurari de Sanatate,am fost inregistrata,am primit un biletel cu un nr. de inregistrare si mi-au spus ca in 30 de zile primesc o instiintare cum ca am fost luata in evidenta lor.Dupa 30 de zile nu am primit nimic si nici in ziua de azi.Am fost la ei si mi-au spus ca pot folosi hartiutza aceea la Urgentze si drepturi in Romania am doar pentru eliberare retzete de catre medicul de familie.OK! – am fost la medicul de familie si mi-a pus calm si simplu – venitzi cu o hartie de la Casa de Asigurari cum ca suntetzi asigurati la ei si atunci va pot fi din nou medicul dvs. -am fost din nou la Casa de Asigurari si mi-au spus ca nu imi pot da aceasta hartie -doar daca sunt asigurat in Romania.DECI Formularul E106 – este PRAF IN OCHI.Doar Teoretic suntem cetateni europeni.
    2.Nu intzeleg de ce suntem catalogatzi noi romanii ca niste persoane din lumea a treia -ex.Africa
    de catre Austrieci.Daca privim in trecut -Austria a facut parte din Imperiul Habsburgic care ca orice Imperiu si-a luat portzia de bogatii de la tarile pe care le-au ocupat.Dar Dumnezeu nu uita si tot timpul face dreptate CAND si cum Vrea – le-a dat boli grele si soarta grea.Imperialismul lor le este scris in gene- suntem buni doar sa-i stergem la cur,sa le suportam toate conditiile -cazati in frig,hraniti dupa mintea lor,jigniti si neajutati de nimeni.Normal ca prefera sa dea 1000 – 1200 euro pe luna la disperatii din Romania -decat 3000 – 4000 pe luna la Pfleheim-uri sau alte Case de Ingrijire.Nu exista nici o institutie in Romania si nici in Austria care sa ne tina o evidenta a ingrijitoarelor si sa ne monitorizeze.Vin sa lucrez aici in Austria ca am nevoie de bani si cu ce pret -imi las familia,casa,prietenii,plec de fiecare data cu inima stransa de griji -am probleme cu spatele de la atata ridicat,somnul meu este dereglat,stomacul este la fel si imi tot zic ca trebuie sa rezist…mila si intelegere nu cred ca voi primi vreodata.Dumnezeu sa ne ajute pe toti care am ales sa fim oameni care muncesc pentru alti oameni care habar nu au de OMENIE.Austriecii cred ca daca te platesc cu o suma de bani -Pot face ce vor cu tine.Au case frumoase si ei sunt singuri -la ce folos!

    Apreciază

  3. buna ziua am o intrebare eu lucrez in viena cu 40 de euro la zi din care imi platesc sva si transportul este corect sau trebuie familia sa imi plateasca ? va multumesc

    Apreciază

  4. UEBuna as dori sava spun referitor la cardu de sanatate eu acum sint internata la spital si am dat cardu de Austria si m-au gasit asigurata mai greu deoarece este totul in germana si ai nostri nu inteleg dar sa stiti doar dupa 5 ani noi primim card european si este valabil in toate tarile din UE

    Apreciază

  5. buna. dar cum sa imi inchid gewerbeul? am lucrat in austria, pe langa graz. cand m-am angajat nu am stiut cum lucrez, ce inseamna gewerbe si ce obligatii am iar dupa ca am plecat din austria am aflat cum sta treaba si ca trebuie sa platesc la wko. acum as vrea sa imi inchid gewerbeul si nu stiu cum. se poate fara sa mai merg in austria? si daca trebuie sa merg ce trebuie sa fac acolo? sa fac programare? unde?
    ma puteti ajuta? multumesc

    Apreciază

  6. Buna eu lucrez de 4 luni si in timpul acesta nu mi a venit
    Nimic de plata.trebuie sa întrerup munca din motive personale si Nu stiu ce e de facut.o sa mi vina in tara de plata?multimesc

    Apreciază

  7. BUNĂ! ,lucrez în Austria ca infirmiera cu CONTRACT DE LUCRĂRI PRIVIND SERVICIILE DE ÎNGRIJIRE PERSOANE ÎN CONFORMITATE CU GewO.Doresc sa știu totalitatea condițiilor cerute pentru a beneficia de toate drepturile maternale precum și care ar fi acestea.ROG răspuns pe adresa personala de mail.MULȚUMIRI ANTICIPAT!

    Apreciază

      1. VA ROG SA CORECTATI SAU SA STERGETI INFORMATIILE DE MAI SUS in legatura cu datele mele , acestea NU SUNT CORECTE!!!!! NU AM NICI O LEGATURA CU WK OBERÖSTERREICH sau cu LINZ!!!!
        cu respect,
        Mag. Ana-Maria Pajor

        Datele de contact corecte de la Camera de Comert din Oberösterreich sunt:
        E-Mail: dienstleister@wkooe.at, Tel: 05909094171, Fax: 05909094179

        Apreciază

  8. buna ziua eu am inceput munca in decembrie 2015 si nu am primit Gewerbeul pana in prezent mentionez ca am lucrat la aceiasi familie. unde trebuie sa intreb pentru a intra in posesia lui

    Apreciază

  9. Aceasta informatie este utila.dar cred ca e veche.Eu personal azi dori sa ma informez cum sa scad sva In urma declarațiilor de venit la finantzamt SVA este enorm 250/luna.desi nu depăsesc 11000 nici măcar peste 9500.Rog un rasp favorabil.multumesc

    Apreciază

  10. BUNA ZIUA.AM SI EU O INTREBARE,NOI SELBSTANDIGE AVEM VREO POSIBILITATE DE A FACE UN IMPRUMUT IN AUSTRIA,SI DAC DA CE CONDITII PROCEDURA.DAC ESTE CINEVA IN MASURA SI STIE SAU A FACUT UN IMPRUMUT DORESC SA MA CONTACTEZE IN PRIVAT FACEBOOK …CALIN MELITA VA MULTUMESC PT INTELEGERE.O ZI BUNA

    Apreciază

  11. Buna ziua
    Prima inttrebare ..pt.o ingrijitoare de batrini 24 ore..dece trebuie sa platim somaj si noi nu putem beneficia de el niciodata ?
    -dece ni se spune ca avem cazare si mincare gratis .daca se adauga la venit o suma de exemplu 300€ pe luna ?
    -dece nu se scad comisionul care il dam la firma de recrutare ?

    Apreciază

  12. anul se calculeaza din ianuarie pina in dicembre?
    aduca sa explic mai clar
    acum lucrez cu 10ore/Saptamina la un restaurant pina in01-10.cind contractul colectiv se trans forma un40ore/sapt.din1noiembrie merg acasa si ma intorc01012019.tot il e ok?e legal?

    Apreciază

  13. Buna. Eu platesc 512E de la inceput si am 6luni lucrate. Pe anul trecut am platit peste 2000E. Nu mi se pare corect sa ni se adauge la venit banii de hrana. Se mananca f. Prost si nu cred ca pt mancare cheltuie 100E pt 3 persoane.de exemplu eu mananc o rozeta dimineata si yna seara la amiaz numai supa. 5 zile am mancat dupa pe cuburi.

    Apreciază

  14. Soacramea a lucrat in Austria. Acum nu mai lucreaza. A venit in Romania un plic de la Sva cum ca are guthaben. Cum putem ridica banii de la sva. Va multumesc.

    Apreciază

      1. Buna seara!Am lucrat doua luni la O Familie in Austria, si pe o luna Nu miam primit banii Nici acum !Stie Cineva va rog ,cum as putea sa ii recuperez?Firma din Romania nu Sa implicat deloc si cei din Austria, imi tot spun ca o sa vorbeasca cu un avocat !

        Apreciază

Scrie-ne parerea ta!